Hommahousut jalkaan

UI- ja UX-suunnittelu

Atk ja interweb tarvitsevat kuvia joita voi hiirellä klikkailla tai sormella hiplata.

1970-luvulla klikkailtavien ja tökkäiltävien kuvien tekijä olisi nähnyt nälkää (ja päätynyt pakkohoitoon), mutta eipä sitä itsekään 1990-luvulla klikkailukuvia tehdessä tiennyt, että 2020 joku saa jäätävät massit kertomalla geneerisiä ajatuksia yksin tietokoneelleen kotinurkissa.

Me siis tehdään klikkailu ja hiplauskuvia. Yleensä meille tulee kasa rautalankaa, jonka yritämme vääntää suoraksi eli ymmärrettäväksi ja lopuksi hieman koristella esteettisemmäksi (kts. kuvat).

Jos käy niin kivasti, että tilaat meiltä käyttöliittymä- tai käytettävyyssuunnittelua, niin voit valita seuraavista vaihtoehdoista yhden tai useamman.

  • Työpajat järjestelmän tilaajan ja/tai järjestelmän toimittajan kanssa
  • Teknisistä määrittelyistä tehdyt XD-mallit (pilvipalvelut ja äppikset)
  • Toimiva pre-alpha pilvipalvelun tai äppiksen toiminnallisuuksista joita kaikki voivat kommentoida suoraan verkossa
Asiakkaitamme UI ja UX -osastolla ovat mm. Visma, Innocode ja BusPay.

Graafisesti

Ulkonäkö on siitä hieno asia, että kaikilla on siitä paras mielipide. Hyvä niin 🙂 Ehkä näitä graafisia hommia tehdessä on oppinut ihmisestä sen, että kaikki ulkonäöt ovat ihan ok, joten me yritetään vain löytää jokaiseen projektiin se sopivin.

Joskus riitää yksi versio ja päätös – vaikkapa naapurin Kaino sanoo: “Hep!” – ja joskus taas pidetään huutokilpailuja sekä etsitään optimaalista ratkaisua vaikkapa kohderyhmähaastattelujen avulla.

Mutta siis kaikki on ihan ok ulkonäköjutuissa.

Esitteitä tehdään nykyään useinmiten digitaalisesti tulostamalla, pieniä eriä ja niitä päivitetään usein. Tästä syystä hukkaperiä ei jää niin paljoa nurkkiin pinoutumaan.

Jullet ja jutskat

“Julle, julkka, posteri, postersson, lakana, juliste.” Niitä on aina kiva suunnitella. Pitää saada yksi asia pamahtamaan kadulla juoksevan random-katsojan tajuntaan.

“Jutska” on meille sellaista vähän härömpää settiä. Sellaisessa on jullea vivahdekkaampaa piiloviestintää ja monitulkintaisuuttaa. Sellaista mitä ei ihan normijantteri tai jantteritar tilaa ihan normihommiin. Olisko se sellaista vähän taiteellisempaa.

Niitäkin on aina kiva suunnitella.

Julisteiden paukuttaminen nitojalla ilmoitustauluun on aivan parasta! Siitä tulee vähän sellainen anarkistinen fiilis vaikka ilmoitustaulu olisi ihan laillinen ja julkinen. PAM ja pakoon.

Julisteesta on järkevää tehdä sellainen, että sen saa helposti teknisesti suurennettua postikortista juhlatalon päätyyn. Toisaalta, jos kyseessä on ``jutska``, niin ei se tekniikka ole niin olennaista vaan rok n roll!

Taittohommat

Lehden taittaminen mintiksi kokonaisuudeksi on sellaista parhautta, että siinä ei peukutukset ja hästägit auta. Ei auta muu kuin kokemus ja ammattitaito.

Tämän tekstin kirjoittaja ei tule koskaan pääsemään lehtitaittotaiteessa samalle tasolle kuin tätä tekstiä kirjoittamaton, Jääkiekkolehteä kuukausittain taittava taitaja.

Hallelujaa kannattaa huutaa nyt ja käydä kioskilta ostamassa Jäkäri esteettisenä keräilykappaleena vaikka vihaisi urheilua! Sitten käyt ruinuamassa meidän Arskalta nimmarin, laitat kehyksiin ja myyt 20 vuoden päästä pimeään hintaan tulevalle sukupolvelle joka retkiluistelee tekojäällä.

Jääkiekkolehti on Egmontin julkaisema ja Arskan taittama. Kerran kuukaudessa kiekko lähtee lapasesta ja päätyy aina maaliin. Arskan onnistumisprosentti on parempi kuin Möröllä, se on joka kerta sata.

Yritysilme

Meillä ei ole koskaan ollut asiakkaissa sellaisia yritysilmeen vonkaajia, että oltaisiin workshopattu ja tutkittu fiiliksiä, sekä tehty haastatteluja muutama kuukausi ennen hommahousujen jalkaan vetämistä.

Kaikki projektien aloitukset ovat olleet aika suoraviivaista puristamista. Ensin perusasiat kuntoon ja sitten jatkettu asiakkaan yritysilmeen kehittämistä jos hän ei ole saanut meistä ensimmäisellä kierroksella tarpeekseen.

Tehdään logo, Word ja Power Point -pohjat, ehkä sähköpostiallekirjoitus, joku ilmoitusmalli, esite (jota ei heti paineta, vaan se menee PDF-liitteenä jakeluun), uutiskirjemalli, roll-up, käyntikortit (diginä 200 kpl/hlö), kirjekuoria ei enää kukaan käytä tai tehdään diginä jos tarpeen, ikkuna- ja autotarrat jos on ikkunatilaa tai auto edes äidillä.

Messuosastosta kuulakynään on tullut suunniteltua, mutta ne tulee sitten myöhemmin. Jos tarvitaan.

Ai niin, ja tietysti internetsivut ja sometilit graffoineen. Somen osaavat asiakkaat usein jo tehdä itsekin, joten autetaan jos pyytävät. Ei niistä jaksa laskuttaa.

``Parasta näissä kaikissa B to B -hommissa on se, että kaikki osapuolet ovat ammattilaisia ja hommat pysyvät nuotissa kuin Loposen laulu.`` (Entinen Loposen luokkakaveri, nykyinen kivijalkayrittäjä Tampereella).

Nythän käy usein niin, että asiakkaan graafinen ilme ja verkkosivu (kotisivu, weppisivu, sivusto, pages, vepsulit, kotsat, hötömölö, jne.) on sellainen elastinen entiteetti, joissa molemmat vaikuttavat toisiinsa.

Voi käydä niin, että ensin on weppisivut ja niiden pohjalta sitten pamautetaan maailmaan pikatoimituksena Saksan messuille logot sekä roll-up:pi. Sitten huomataan, että weppisivujen perusteella tehdyt graafiset jutskat onkin niin hyvät, että siirretään niiden fiilikset weppiin.

Kaikki tämä on hienoa, täysin oikein ja tekee graafisesta meiningistä elävämpää sekä orgaanisesti kehittyvää. Kokeilukulttuuria.

Joskus vanhaan aikaan (1990-luvulla) tuli mieleeni, että mitäs jos tehtäisiin kuluva käyttöliittymä, sellainen joka virttyisi ja haalistuisi ja olisi jossain vaiheessa pakko vaihtaa uuteen.

No, sellainenhan on tietysti nyt myöhemmin kehitetty, eli ohjelmistopäivitykset ja sitä kautta laitepäivitykset ja sitä kautta sisustuksen päivitykset trendiväreihin, jotka sopivat asukokonaisuuteen,  joka taas valitaan puhelimen mallin perusteella.

Tämän pitkän pohjustuksen jälkeen voin vain todeta, että nykyään meidän kaikki kotisivut, verkkosivut ja verkkokaupat tekee Betamies. Elävä entiteetti.

3D-animaatiot ja infovideot

Voisihan tuo otsikko olla myös vaikka 3D-videot ja info-animaatiot. Erona näillä kahdella käsitteellä on käsittääkseni se, että jos klikkaa päälle videon jossa lukee “info”, niin sieltä olettaa tulevaksi jotain opastavaa sisältöä.

Parhaiten meidän tekemän liikkuvan kuvan repertoaariin pääsee tutustumaan käynnistämällä videon, joka löytyy tämän tekstin vierestä, oikeasta reunasta, jos käytät isompaa ruutua.  Video löytyy tämän tekstin alareunasta jos käytät puhelimeksi naamioitunutta tietokonetta eli mobiililaitetta.

Ei puhelimella enää kukaan soita, hei!

Jos videon humppa-ääni ärsyttää, niin paina mute (se on englantia ja tarkoittaa mykkä) tai laita sormet korviin (simppelimpi käyttöliittymä).

Videon pituus on yksi minuutti ja viisikymmentäyhdeksän sekuntia eli melkein koko illan elokuva sosiaalisen median totuuksien mukaan, mutta hei; ei ole pakko katsoa kokonaan.

Sama asia kun näkee mainoksen; ei ole pakko ostaa.

Videon saa päälle painamalla nuolen kuvaa joka tarkoittaa play (suomeksi “leiki”). Leiki meidän videolla ja laita dataa jos haluat ihan oman leikkikaverin.